Leczenie kanałowe zębów

Leczenie kanałowe (endodontyczne) stosuje się w zaawansowanych stadiach próchnicy, gdy z korony zęba przenosi się ona do jego korzenia atakując znajdującą się tam miazgę. Daje ono szansę na wyleczenie i zachowanie chorobowo zmienionego zęba.
zęby

Leczenie polega na usunięciu zainfekowanej lub martwej miazgi z komory i systemu kanałowego korzeni zębów. Odbywa się to na przemian sposobem mechanicznym i chemicznym, polegającym na płukaniu kanału środkami chemicznymi, takimi jak: podchloryn sodu, sól fizjologiczna, woda utleniona czy kwas cytrynowy. Oczyszczanie zęba może trwać nawet kilka wizyt w zależności od stopnia postępu choroby oraz ilości zaatakowanych kanałów. Kolejnym etapem jest wypełnienie kanałów oraz odbudowanie korony zęba. W przypadku małego jej zniszczenia wystarczająca będzie plomba, jednak w większości przypadków jest konieczność założenia korony protetycznej lub zastosowania wkładu koronowo – korzeniowego.
Do tego typu leczenia potrzebny jest specjalistyczny sprzęt, np. mikroskop pozwalający zajrzeć do wnętrza kanałów korzeniowych, ale również badania, np. RTG. Podczas leczenia jednego zęba powinno się wykonać 3 zdjęcia: 1 – przed leczeniem, aby określić ilość kanałów oraz ich rozmieszczenie, 2 – kontrolnie w trakcie leczenia i 3 – po wypełnieniu, aby sprawdzić czy kanały zostały szczelnie wypełnione na całej ich długości.
Leczenie kanałowe jest dość praco- i czasochłonne oraz wymaga dużo cierpliwości zarówno ze strony lekarza, jak i pacjenta.